بانک های آینده چه ویژگی هایی خواهند داشت؟


کد خبر: 1399903219
1393/02/22 18:30

بانک ها در سرتاسر جهان در میانه یک تحول ساختاری بزرگ هستند. هر روز تعداد بیشتری از آنها کوچک می شوند، به ادغام رو می آورند و فناوری را در شعبه های خود به شکلی فراگیرتر مورد استفاده قرار می دهند. برخی بانک های حتی در حال تغییر نحوه گنجاندن خدمات بانکی در فناوری های روز هستند. بانک های بین­المللی نظیر بی.ان.پی پاریباس (پاریس)، بارکلیز کپیتال (لندن) و سیتی­بانک (نیویورک) در حال آزمایش شعبی هستند که محوطه های لوکس و طراحی های مدرن دارند و بیشتر شبیه یک فروشگاه عرضه کننده فناوری های نوین هستند که کمتر شبیه به شعب سنتی بانک ها هستند و در آنها دستگاه های خودپرداز هوشمند، بانکداری تعاملی را حتی بدون دسترسی به کارت ارائه می کنند.

بانک برادسکو که یکی از بزرگ ترین بانک های برزیل است در شعبه سائوپائولوی توسط روبات به استقبال مشتریان می رود و آنان را به داخل شعبه راهنمایی می کند. داخل شعبه نیز همگی میزها هوشمند هستند و مشتری به صورت تعاملی می تواند عملیات بانکی خود را انجام دهند. همچنین دیوارها به نمایشگر های لمسی مجهز هستند و بخش هایی از خدمات بانکی عملا از طریق این دیوارها قابل انجام است، برای استفاده از دستگاه خودپرداز نیز رمز عبور به شکل بیومترک از مشتری گرفته می شود یعنی حسگر اثرانگشت به مشتری اجازه می دهد وارد سیستم شده و عملیات مالی خود را انجام دهد.

مایک باکستر، رییس موسسه خدمات مالی باین می گوید: «برخی بانک ها در حال تبدیل شدن به شرکت های فناوری هستند که فناوری های جدید را به سرعت در اختیار مشتری های خود قرار می دهند. این بانک ها در آینده نسبت به دیگر بانک ها که از فناوری در ارائه خدمات استفاده نمی کنند، جلوتر خواهند بود.»

مسلما استفاده از فناوری های جدید نیز ضعف های خاص خود را دارد. برای مثال، هنگام ارایه خدمات بانکی تعاملی توسط دیوار هوشمند شعبه سائوپائولوی بانک برادسکو، حریم خصوصی مشتری رعایت نمی شود و روبات استقبال کننده نیز خیلی زود جذابیت خود را ازدست می دهند زیرا کارهای زیادی نمی توانند انجام دهند. اما واقعیت این است که بانک ها بر سر جذب مشتری های بیشتر و پایبند نگه داشتن مشتری های کنونی به شدت در حال رقابت هستند و مایلند همزمان با کاهش هزینه های خود به این هدف دست پیدا کنند.

تیم گرین هالگ، رییس بخش خلاقیت در شرکت طراحی بین المللی FITCH می گوید: «طی سال های آینده بانک ها به مراکز محلی ارائه کننده خدمات مالی تبدیل می شوند. منظور این است که مردم به محل های جدید یعنی جایی که غیر از انجام کارهای مالی خود تجربه های دیگری هم در آنها داشته باشند احتیاج دارند. اصلا چرا شعبه بانک نباید بیشتر شبیه گالری های هنری یا فضاهای رسانه ای باشد؟ باید پذیرفت که ساختارهای قدیمی برای بانک ها دیگر جذاب نیستند و طراحی های پیشین به تدریج از میان می رود زیرا مردم می خواهند با بانکی کار کنندکه تجربه های جدید برای آنها ایجاد کند.»

در آینده فقط شعب هوشمند که به ابزارها، تجهیزات و طراحی جدید مجهز هستند به حیات خود ادامه خواهند داد و دیگر شعب به تدریج  محو خواهند شد. این بدان معناست که تا سال 2020 بیش از نیمی از شعبه های سنتی در آمریکا از میان خواهند رفت.

یکی از مهمترین جنبه ها در تحولات شعب هوشمند، ایجاد فضایی متفاوت و صمیمی است که محلی برای ارائه خدمات بانکی در کنار تجربه ای متفاوت است. در حقیقت نمی توان همه چیز را خودکار کرد و بانک ها نیز قصد ندارند ارتباط مستقیم خود با مشتری ها را بطور کامل حذف کنند. در این مسیر ممکن است با ایجاد یک کافه در گوشه ای از شعبه فضایی برای آغاز گفتگوها درباره نیازهای بانکی مشتری یا توضیح خدمات و درگاه های جدیدی که بانک از آن طریق خدماتش را ارائه می کند، فراهم گردد. برای مثال، شعبه ممتاز بانک بی.ان.پی پاریباس نزدیک اپرای پاریس محوطه ای بسیار آینده نگرانه دارد که با اسباب و اثاثیه مدرن تجهیز شده و به ابزارهایی تجهیز شده است که خدمات بانکی را به صورتی تعاملی و هوشمند به مشتری ها ارائه می کنند.

این احتمال کاملا وجود دارد که در آینده بانک ها در فروشگاه ها یا مراکز درمانی شعب خود را حفظ کنند و البته آنها صرفا به تحویل پول نقد نخواهند پرداخت، پاول شاوس، رییس گروه مشاوره ای کاتالیست سی.سی.جی می گوید: «طی پانزده سال آینده عملکرد بانک ها به شکلی خواهند بود که افراد برای انجام آن دسته از امور به شعب ها رجوع می کنند که خود به تنهایی توانایی انجام آن را نداشته باشند. تکنولوژی امکان انجام بسیاری از عملیات های بانکی را فراهم کرده است اما کارهایی مانند گزارش مشکلات و گرفتن وام به حضور در شعبه نیازمند است. البته شعبه هایی که طراحی جدید و هوشمند داشته باشند قطعا برای مشتری ها جذاب تر خواهند بود.»

دستگاه های خودپرداز که چند دهه ای از وجودشان می گذرد تغییر شکل و کارکرد پیدا خواهند کرد. این بدان معناست که مشتری ها خواهند توانست با این دستگاه ها می توانند بلیت هواپیما بخرند، با کارمند بانک صحبت کنند و حتی برای دریافت وام مسکن فرم هایی را پر کنند. قطعا کارایی و حوزه کارکرد دستگاه های خودپرداز گسترش خواهند یافت و بانک ها راه هایی برای کاراتر کردن دستگاه های خودپرداز پیدا خواهند کرد به طوری که بتوان از تعداد شعب و کارمندان بانک کاست.

تغییرات شگرف خودپردازها در آینده

دستگاه های خودپرداز در آسیای شرقی به سرعت رشد کرده و اکنون خدماتی بسیار گسترده تر از دستگاه های خودپرداز معمول در کشورهای غربی ارائه می کنند. در ژاپن خودپردازها در کنار پرداخت پول نقد به مشتری امکان خرید بلیت هواپیما می دهند و در کره جنوبی بانک شینهان دارای خودپردازهای هوشمندی است که خدمات را به صورت تعاملی و با اتصال به تلفن های همراه هوشمند ارایه می کنند. از دید بسیاری از کارشناسان امور بانکی، طی سال های آینده بر تعداد دستگاه های خودپرداز به شدت افزوده خواهد شد، اندازه آنها کوچک تر اما توانایی های آنها بیشتر می شود. همچنین آنها هوشمندتر و خودکارتر خواهند شد.

برخی بانک ها نظیر بانک آمریکا مدتی است تجهیزات ویدئویی در برخی دستگاه های خودپرداز خود قرار داده است طوری که مشتری می تواند از راه دور با کارمند بانک صحبت کند. دیگر بانک ها نیز از دستگاه های خودپردازی استفاده می کنند که کارت های پیش پرداخت صادر می کند یا می توان از طریق آنها سپرده گذاری کرد و فن آوری بیومتریکس یعنی استفاده از اثرانگشت برای تایید هویت نیز به سرعت در حال گسترش است.

افزایش تراکنش های پولی با تلفن های هوشمند

اما چشمگیرترین تحولی که در حال رخ دادن است، امکان پرداخت پول با تلفن های همراه است که هر روز فراگیرتر نیز می شود. در آینده بخشی بزرگ تر از تراکنش ها توسط ابزارهای همراه، نظیر تبلت و تلفن همراه با امنیت بالا قابل انجام است. این گونه خدمات هم اکنون نیز از سوی بسیاری از بانک ها ارائه می شود اما هنوز چندان فراگیر نشده و بسیاری از مصرف کنندگان درباره امنیت اطلاعات خود در این تراکنش ها اطمینان ندارند. به همین دلیل میزان استفاده از آن کم است.

در آینده با پدید آمدن روش های جدید امنیتی، میزان استفاده از خدمات بانکداری مبتنی بر تلفن همراه به سرعت افزایش خواهد یافت و از این طریق از هزینه بانک ها و مشتری ها کاسته خواهد شد. اما یک ابزار دیگر هم بزودی معرفی خواهد شد. دستگاه های خودپرداز بدون کارت به مشتری ها امکان می دهند در عرض چند ثانیه و تنها با پیاده سازی یک اپلیکیشن پول نقد دریافت کنند. به باور متخصصان، در نهایت تلفن های همراه هوشمند همانطورکه سبب کاهش شدید استفاده از دوربین های دیجیتال و ره­یاب ها (GPS) شده اند در آینده جانشین کارت های بدهی و حتی دستگاه های خودپرداز خواهند شد. تردیدی وجود ندارد که در آینده هر روز بر امکانات تلفن های همراه افزوده خواهد شد و اگر مشکل نگرانی مشتری ها از امنیت داده های خود در تراکنش های بانکی رفع شود سرعت گسترش استفاده از این ابزار افزایش خواهد یافت. اما تا آن زمان قطعا  دیگر درگاه­های پرداخت مانند کارت­ها، همچنان سهمی بزرگ در سبد پرداخت های مشتری ها خواهند داشت. بنا به گزارش بانک مرکزی آمریکا، در 10 سال گذشته پرداخت های کارتی به سرعت در حال رشد بوده است. همچنین پرداخت های آنلاین افزایش یافته است. موضوع امنیت برای مشتری ها بسیار مهم است و اگر بانک ها و موسسات مالی بتوانند این نگرانی را رفع کنند میزان استفاده از انواع ابزارهای غیر نقد پرداخت افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. بدین شکل طی سال های آینده در کنار گسترش استفاده از ابزارهای کنونی، بر میزان فراگیری پرداخت های موبایل افزوده خواهد شد و در این میان بانک ها از روش های جدید نظیر تغییر شکل شعبه ها و خدمت رسانی با ابزارهای پیشترفته برای جذب مشتری های جدید استفاده خواهند کرد.

منبع:

www.cnbc.com


  آرشیو اخبار
 

گزارش اقتصادی شاپرک

در لیست زیر می توانید گزارش های اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک را دریافت نمایید:

 

ادامه مطلب

تعریف واژگان

ابزار پذیرش
عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می‌سازد.
ابزار پذیرش به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • ابزار پذیرش فعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • ابزار پذیرش غیرفعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده باشد.

انواع ابزارهای پذیرش
انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است.

کارتخوان فروشگاهی
ابزاری است سیار و یا غیر سیار که با پذيرش کارت بانکي مي تواند امکاني را فراهم کند تا وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب پذیرنده منتقل شود.
برای کارتخوان‌های فروشگاهی ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:

کارتخوان پر تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه 60 یا بیش از 60 تراکنش داشته باشد و یا مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه حداقل 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان کم تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه، یک یا بیش از 1 و کمتر از 60 تراکنش داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه کمتر از 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان دارای تراکنش: کارتخوانی است که در بازه ی زمانی یک ماه حداقل یک تراکنش داشته باشد.
کارتخوان فاقد تراکنش: کارتخوانی است که در طول یک ماه، هیچ گونه تراکنشی از آن به سوئیچ شاپرک ارسال نشده باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق اينترنت، فراهم مي نمايد.
درگاه پرداخت موبایلی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق تلفن همراه، فراهم مي آورد.
کیوسک پرداخت
ابزاری است که امکان دریافت خدمات موجود در صنعت پرداخت الکترونیک را بدون نیاز به نظارت پذیرنده و یا نماینده وی فراهم می‌آورد.

پذیرنده
شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش ابزار پرداخت و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به دریافت وجوه ناشی از فروش کالا و یا خدمات، اقدام می‌نماید.
پذیرنده به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • پذیرنده فعال سیستمی: پذیرنده‌ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • پذیرنده غیرفعال سیستمی: پذیرنده ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.

همچنین می‌توان پذیرنده را از لحاظ تعداد فروشگاه‌های زیر مجموعه‌ آن، به سه دسته تقسیم کرد:

  • پذیرنده کلاس یک: پذیرنده‌ای است که تنها یک فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس دو: پذیرنده‌ای است که بیش از یک و کمتر از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس سه: پذیرنده‌ای است که ده یا بیش از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.


فروشگاه
مکان فیزیکی یا مجازی که در آن، یک کسب و کار دارای کد صنف و کد تکمیلی صنف از مجموع اصناف معرفی شده در الزامات شاپرک فعالیت نماید.
فروشگاه به دو دسته ی فعال و غیرفعال سیستمی تقسیم می شوند:

  • فروشگاه فعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • فروشگاه غیرفعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.


قرارداد پذیرندگی
قراردادی که میان پذیرنده و شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت، درخصوص پذیرش کارت‌های بانکی از طریق ابزارهای پذیرش مورد تایید بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک، منعقد می‌گردد.

مدل داده پذیرندگان شاپرک
ارتباط موجودیت‌های مستقل در مدل داده پذیرندگان شاپرک به شرح شکل زیر می باشد.

شماره شبا
شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای‌ 26 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در نظام بانکی مشخص می‌کند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنش‌های حاصل از « ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل می‌شود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت می‌نماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نماید.

بانک صادرکننده
بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌نماید.

بانک پذیرنده
بانکی است که حساب پذیرنده، به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی، نزد آن مفتوح است.

دارنده کارت
شخصی که به منظور دریافت خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کارت بانکی متصل به حساب بانکی، تقاضای ارسال تراکنش به وسیله‌ ابزارهای پذیرش را دارد.

ابزار پرداخت
به هر گونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق آن اقدام نماید.

انواع خدمات
خدمات موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت شامل خرید کالا و خدمات، پرداخت‌های شناسه‌دار و مانده‌گیری است.

خرید کالا و خدمات
خدمتی است که دارنده کارت هزینه کالا و خدمات دریافتی را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
 
پرداخت شناسه‌دار
پرداخت‌های شناسه‌دار شامل پرداخت قبض، پرداخت قسط و شارژ تلفن همراه می‌باشند به شرح زیر می باشند:

پرداخت قبض
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض، هزینه قبوض خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
پرداخت قسط
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن، اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
شارژ تلفن همراه
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن اقدام به خرید شارژ تلفن همراه از طریق شبکه پرداخت می‌نماید. این خدمت می‌تواند به دو صورت خرید و شارژ هم‌زمان و خرید و شارژ غیر هم‌زمان انجام شود.


مانده گیری
خدمتی است که از طریق آن دارنده کارت به وسیله یکی از ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، از میزان موجودی حساب متصل به ابزار پرداخت خود اطلاع حاصل می‌کند.

وضعیت تراکنش ها

تراکنش موفق کاربری
تراکنشی است که از دید کاربر نهایی موفق بوده است (این تراکنش ها با کد پاسخ صفر در سامانه مشخص می شوند).
خطای صادرکنندگی و شتاب
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، بانک صادرکننده ی کارت یا سامانه ی شتاب باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای صادرکنندگی و شتاب رخ داده است.
خطای پذیرندگی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوئیچ شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است.
خطای شاپرکی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا شرکت شاپرک ‌باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای شاپرکی رخ داده است.
خطای کاربری
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، اشتباهات کاربری (دارنده کارت) باشد و تراکنش از دید کاربر نهایی ناموفق و از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق باشد، خطای کاربری رخ داده است.
خطای کسب و کار
خطایی که به دلیل فرایندهای تعریف شده در راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان مختلف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پدید می‌آید و عملا هیچ یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شاپرک، بانک‌های صادرکننده و پذیرنده در وقوع آن نقش ندارند، خطای کسب و کار نامیده می‌شود.
تراکنش موفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای کاربری و تراکنش های موفق کاربری هستند. خطاهای کاربری، تراکنش موفق سیستمی محسوب می شوند چرا که نمایش دهنده ی نقصی در شبکه نیستند و به علت اشتباه کاربران یا انجام عملیات روزانه ی سیستم رخ داده اند.
تراکنش ناموفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای صادرکنندگی و شتاب، خطاهای شاپرکی و خطاهای پذیرندگی می باشند.
تراکنش موفق سیستمی شاپرکی
تراکنشی است که از دید سوئیچ شاپرک موفق است و کل تراکنش‌های شبکه پرداخت بجز تراکنش‌های خطای شاپرکی را شامل می‌شود.

 
انواع تراکنش

تراکنش دارنده کارت
به تراکنش های ارسالی از طرف دارنده ی کارت گفته می شود که با شناسه ی 200 و 100 وارد شبکه ی پرداخت (شاپرک) می‌شوند. در این تراکنش ها با شناسه ی 200 عملیات برداشت از کارت انجام می شود ولی با شناسه ی 100 عملیات مالی انجام نشده و تنها خدمت مانده گیری ارائه می شود.
تراکنش تأییدیه انجام تراکنش
به تراکنش هایی گفته می شود که توسط شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت ارسال می شود. هدف از این تراکنش ها تاییدیه انجام تراکنش و درخواست برای واریز مبلغ برداشتی از کارت به حساب پذیرنده است. مطابق این درخواست ها عملیات واریز به حساب پذیرنده در سیکل های زمانی مشخص انجام می گیرد. شناسه ی این تراکنش ها 220 است. شرکت-های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت، معادل یک cut-off یا تغییر روز مالی (حداکثر 48 ساعت) فرصت دارند این تراکنش را به ازای هر تراکنش دارنده ی کارت ارسال کنند.
تراکنش اصلاحیه
اگر تراکنش دارنده ی کارت دچار خطا شود ولی برداشت از کارت انجام شده باشد، یک تراکنش اصلاحیه در شبکه تولید می‌شود تا متعاقب آن، مبلغ برداشت شده به دارنده ی کارت بازگردد. شناسه ی این تراکنش ها 420 است.
تراکنش معوق
تراکنش دارنده ی کارت که موفق کاربری بوده است و به ازای آن تراکنش درخواست واریز تا 48 ساعت به سوییچ شاپرک ارسال نشده است را تراکنش معوق می گویند (معادل تراکنش موفق کاربری با شناسه ی 200 که تراکنش 220 آن در مدت مجاز ارسال نشده است).
تراکنش مالی
تراکنشی است که نوع خدمت آن خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و یا خرید شارژ می باشد. در این تراکنش ها پول از دارنده ی کارت کسر می شود و عملیات مالی انجام می پذیرد.

ادامه مطلب

صبای دانش

شرکت شاپرک و شركت ملي انفورماتيك به همراه شركتهاي تابعه گروه ملي انفورماتيك به عنوان بزرگترين گروه فعال در حوزه انفورماتيك بانكي كشور كه طي بيش از 20 سال فعاليت در عرصه بانكي موفقيت هاي زيادي را كسب نموده اند به صورت منسجم در قالب طرح صباي دانش(طرح ارتباط صنعت بانكي با دانشگاه‌ها ) درصدد افزايش همكاري خود با خيل عظيم نيروي علمي و دانشگاهي كشور بوده و با اين اعتقاد كه تكيه بر توان علمي مراكز دانشگاهي و شركتهاي دانش بنيان يكي از راههاي تقويت كشور خواهد بود،

از مدت‌ها قبل همكاري مشتركي را با دانشگاه‌ها آغاز نموده است. اينك براي تسهيل اين ارتباط و نيز آماده كردن زمينه ارتباطي كليه كساني كه قادر به همراهي ما در اين مسير مبارك و ميمون هستند پرتال اينترنتي صباي دانش را اجرايي نموده است.

بطور كلي هدف از طراحي و پياده‌سازي سامانه صباي دانش، ايجاد يك پورتال و يا پايگاه اينترنتي ويژه سازمان اجرايي طرح صباي دانش است. اين پورتال به منظور تعامل مستقيم با جامعه مخاطبين خود مي باشد. در پايگاه اطلاعاتي اين پورتال كليه نيازمندي‌هاي گروه ملي انفورماتيك وارد شده و در دسترس مخاطبان قرار مي گيرد. دسترسي به اين پورتال از طريق وب‌گاه هاي دانشگاه ها، مراكز علمي- پژوهشي، شركت هاي دانش بنيان براي دانشجويان، دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران فراهم است. كليه علاقمندان به انجام نيازمندي‌ها (كه بخشي از آنها مجريان آينده پروژه ها خواهند بود) در ابعادي گسترده و در يك تعامل نزديك و دوطرفه علاقمندي و توان خود را اعلام مي نمايند. همچنين در بخشي ديگر از اين پايگاه نيز دانشجويان، دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران مي-توانند طرح ها، ايده ها و پروژه هاي پيشنهادي خود را با مشخصات تفصيلي وارد نمايند تا از اين طريق شركت ملي و شركت هاي زيرمجموعه در جريان آخرين تحولات و دستاوردهاي دانشگاهها و مراكز علمي- پژوهشي و شركت هاي دانش بنيان در حوزه بانكداري قرار گيرند. اين پورتال همچنين گذرگاهي جامع است كه كل شبكه بانكي و بانك هاي تجاري را نيز مورد پوشش قرار خواهد داد به نحوي كه از آن طريق كليه بانك هاي تجاري نيز قادر به طرح نيازها و شناسايي مجريان مناسب خواهند بود. لذا اين زيرساخت سه كاركرد عمده خواهد داشت:

معرفي نيازمندي هاي اجرايي بانك مركزي و گروه ملي به مخاطبين مرتبط و شناسايي پيشنهاددهندگان

شناسايي ايده ها، طرح ها، نوع آوري ها و ابداعات (خارج از حوزه نيازمندي هاي جاري) از طريق اطلاع-رساني مناسب به مخاطبين و دريافت مشخصات طرح هاي آنها

بوجود آوردن بستر تعاملي مشابه بين بانك هاي تجاري و دانشگا ها و شركت هاي تامين كننده خدمات جهت اعلام نيازمندي هاي بانك ها و شناسايي مجريان مناسب از آن طريق.

بديهي است به‌دليل موضوعاتي مانند محرمانگي اطلاعات و يا سياست هاي تكليفي، بخشي از نيازمندي ها و پروژه-ها از طريق اين پايگاه قابل انتشار عمومي نخواهند بود و لذا اين زيرساخت ابزار كمكي براي برقراري تعامل مستقيم، سريع و بهينه با دانشگاه‌ها و مراكز علمي- پژوهشي و شركت هاي دانش بنيان است.

www.sabayedanesh.ir

ادامه مطلب
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک می باشد.