درباره شرکت شاپرک


تاریخچه شاپرک:
پس از تصویب تاسیس شرکت شاپرک توسط شورای پول و اعتبار در اسفند ماه 1389، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخص‌های عملکردی معین به بانک های مجاز واگذار شود.
شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه های پرداخت در سطح بین‌المللی طراحی و با همکاری شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت ماه 1391 وارد فاز اجرایی شد.
در فاز اول این پروژه، هر گونه اتصال مستقیم سوئیچ شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ بانکها ممنوع گردید، و از دی ماه 1391، پذیرش و پردازش تراکنش‌های پایانه‌های فروش صرفاً از طریق شاپرک امکان‌پذیر شد.
از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  • راه‌اندازی مرکز «پاشا» به‌عنوان واسط بین سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی و شاپرک
  • راه‌اندازی مرکز «برنا» به‌عنوان واسط بین سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی و سیستم بانکداری متمرکز
  • ایجاد شبکه‌های ارتباطی و عملیاتی نمودن کامل سوئیچ شاپرک
در فاز دوم پروژه، از شهریور ماه 1392 تمامی تراکنش‌های پرداخت اینترنتی از طریق شبکه شاپرک پذیرش و پردازش شده و انتقال کامل آن‌ها از شبکه شتاب به شاپرک از اواسط بهمن ماه 1392 به‌عنوان یک درگاه واحد صورت پذیرفت. مزایای پردازش و پذیرش پرداخت‌های اینترنتی از طریق شاپرک در فاز دوم عبارت‌اند از:
  • فراهم کردن زمینه اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مجازی به شاپرک به لحاظ فنی، امنیتی و اجرایی مطابق با سیاست‌ها بانک مرکزی ج.ا.ا. و اهداف شاپرک
  • ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت پرداخت‌ مجازی توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
  • توسعه خدمات و محصولات پرداخت‌های مجازی از طریق تعامل با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
  • ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
  • استفاده بهینه از منابع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در راستای توسعه و ارتقای بازار پرداخت‌های مجازی مطابق با سیاست‌های شاپرک
  • امکان نظارت، کنترل و انطباق معاملات با مقررات ضد پول‌شویی و کاهش ریسک‌های موجود
  • افزایش امنیت در حوزه پرداخت‌های اینترنتی و تفکیک کامل حوزه پرداخت از حوزه فعالیت‌های بانکی
وضعیت موجود:
اقدامات صورت پذیرفته توسط شاپرک، توانسته است بیش از 48 درصد از اهداف کلان را تا پایان سال 93 محقق سازد و تعقیب این اهداف در سال 94 نیز دنبال می‌گردد. آمار و اطلاعات شبکه پرداخت، نمایانگر دستاوردهای مثبت حاصل از فعالیت شاپرک است، که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:
  • افزایش کیفیت سوئیچ تراکنش ها و کاهش40 درصدی زمان متوسط انجام تراکنش
  • افزایش سرویس های پرداخت و ارائه سرویس های ارزش‌افزوده (سبد کالا، کارت اعتباری کالای ایرانی) بر بستر پرداخت
  • افزایش اقبال و اعتماد عمومی با توجه به افزایش حجم و مبلغ تراکنش ها
اقدامات آتی:
برنامه‌ریزی های صورت پذیرفته به‌منظور تحقق چشم‌انداز آینده و اهداف شاپرک، با محدوده وسیع متشکل از 12 شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت و بیش از 4 میلیون پایانه فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی و موبایلی، در قالب چندین پروژه تهیه و تدوین شده است.

پروژه های نظارتی شرکت :
  • کتابچه جامع الزامات شاپرك
  • بازرسی و ممیزی جامع شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت
  • بازرسى میدانى پذیرندگان
  • مرکز تماس شاپرك
  • پرداخت همراه شاپرك (پرداخت موبایلی)
  • سامانه مدیریت پذیرندگان شبکه پرداخت
  • سامانه هوش تجاری شاپرک
  • سامانه تشخیص تقلب شاپرک
پروژه‌های ارتقاء امنیت شبکه پرداخت :
استقرار مدیریت امنیت اطلاعات در شبکه پرداخت کشور، یکی از ماموریتهای اساسی شرکت شاپرک بوده است. در این حوزه، چندین پروژه مهم در دستور کار قرار گرفته‌اند که برخی اخیرا به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در حال اجرا هستند و در آینده تاثیر آنها در شبکه پرداخت رویت خواهد شد.

پروژه‌های ارتقاء سیستم‌ها و زیرساخت فنی :
ایجاد زیرساخت‌ها به‌منظور جلوگیری از بروز رخدادها و یا مدیریت و یا کاهش اثر آن‌ها و همچنین امکان رصد نمودن به‌موقع و تحلیل و پایش مشکلات، به‌عنوان یکی از مباحث مهم در موضوع نظارت تعریف می‌‌شود. بدیهی است جهت نظارت هوشمند، ایجاد زیرساخت‌های فنی به‌منظور توسعه ابزارهای نظارتی موردنیاز است. در همین راستا، چندین پروژه در شاپرک در دستور کار قرارگرفته و در حال اجرا است.

اهمیت و ویژگی های نظام پرداخت کارتی:
نظام پرداخت الکترونیکی واجد امتیازات مهمی نسبت به سایر نظام های پرداخت است. ازجمله‌ی این مزایا عبارت‌اند از:
  • سهولت در پرداخت برای دارنده کارت
  • امنیت در پرداخت برای دارنده کارت و پذیرنده
  • حصول اطمینان از وصول وجه برای پذیرنده
  • کاهش کاربری ابزارهای نقدی و هزینه‌های ملی مربوط به آن
  • امکان انجام نظارت داده محور به‌منظور کشف و پیشگیری از تخلفات با توجه به ماهیت الکترونیکی پرداخت
تراکنش های پرداخت الکترونیکی کارت یک‌طرفه بوده و از رابطه چند به یک تبعیت می‌کنند. به این معنا که پرداخت‌کننده‌های متعدد از طریق یک پایانه به یک حساب (در موارد معدودی چند حساب) متعلق به فروشنده انتقال وجه انجام می‌دهند، اما فروشنده نمی‌تواند این وجوه را به دارندگان کارت انتقال دهد. ازاین‌رو نظام پرداخت کارتی به‌گونه‌ای تنظیم شده است که بتواند وجوه مربوط به خرید کالا و خدمات را از خریداران دریافت و در حساب فروشنده به‌صورت تجمیعی واریز کند.
توجه به این ویژگی اساسی به‌عنوان استاندارد و تعریف پایانه فروش، این پایانه‌ها را از پایانه‌های بانکی که امکان انتقال بین حساب ها را فراهم می‌سازند، متمایز می‌کند.
 شبکه‌های پرداخت الکترونیکی در تمامی کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان یکی از سامانه‌های پرداخت مهم مورد توجه سیاست‌گذار بوده، لذا سیاست‌گذار نسبت به ننظیم مقررات و نظارت بر حسن اجرای آن حساسیت دارد.

اهداف شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
  • هدف1: ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت نظام پرداخت الکترونیک و اجرای عملیات اصلی آن
  • هدف2: تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزامات نظام پرداخت الکترونیکی و نظارت بر رعایت آن
  • هدف3: تحلیل، برنامه ریزی و سامان دهی صنعت پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی
  • هدف4: استقرار نظام جامع مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور
بیانیه چشم انداز شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
با اتكاء به برنامه‌ريزي دقيق و مدبرانه، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در افق آینده، نهاديست ارزشي، چابك، پويا، مرجع، موثر و مسئوليت‌پذير، مجهز، كارآمد،‌ مسلط بر حوزه دانش، فناوري، كاربري‌ها و مديريت روزآمد پرداخت الکترونیک با هويتي اسلامي و ایراني كه متولي مديريت، يکپارچگي و ارتقاء پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی ج.ا.ا در كشور است. شاپرک در راستاي افق اين چشم‌انداز، واجد ويژگي‌هاي زير خواهد بود
  • عالي‌ترين متولي و بازوي اجرايي بانک مرکزی با مديريتی يكپارچه، جامع و نوآورانه در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک و گسترش سطح دانش و فرهنگ كاربري پرداخت الکترونیکی به شكلي كه بر پايه، داده کاوی، آينده‌پژوهي و آينده‌نگاري منجر به توسعه صنعت پرداخت الکترونیک كشور شود.
  • ايجاد ساختاري مديريتي و حمايتي، امن و مقتدر در حوزه پرداخت الکترونیکی و تسهيل‌كننده تبادلات پولی و اعتباری ضمن حفظ حريم خصوصي افراد و حقوق شهروندي و در راستاي ارتقاء سلامت و امنيت حوزه پرداخت الکترونیک كشور و كمك به افزايش سهم پرداخت الکترونیک در تبادلات مالی کشور در نقش سازماني توانمندساز
  • توانمند در محقق ساختن فرامين، تدابير و مقررات ملي و حاكميتي در موضوع پرداخت الکترونیکی و قادر به بهره‌برداري هوشمندانه و هدفمند از همه فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي داخلي و خارجي در حوزه پرداخت الکترونیکی
بیانیه ماموریت شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شاپرک، سازماني است كه در راستاي اهداف و سياست‌هاي كلان بانک مرکزی ج.ا.ا و با تلاش و خرد جمعي به انجام امور زير مي‌پردازد:
  • ايجاد ظرفيت مديريتي و تخصصي متعهد و كارآمد به جهت تحقق اهداف و فرامين، قوانين، تدابير و مقررات بانک مرکزی ج.ا.ا و نظارت و كنترل موثر بر اجراي قوانين، تعاملات و مراودات سازماني و فراسازماني در حوزه پرداخت الکترونیکی كشور به عنوان سازمان متولی پرداخت الکترونیک کشور از طرف بانک مرکزی
  • پي‌گيري خط مشي‌ها، سياست‌ها، راهبردها و برنامه‌هاي ابلاغی و پیشنهاد قوانين، مقررات، آيين نامه‌ها، استانداردها و دستورالعمل‌ها در جهت توسعه امن تبادل الکترونیکی در كشور با استفاده از ايجاد، مديريت و ساماندهي زيرساختارهاي لازم، در فضايي امن
  •  ايجاد سازوكار، تامين ظرفيت و هدايت ظرفيت‌هاي موجود براي راهبری، توسعه و ارتقاء صنعت پرداخت الکترونیک و فناوري‌هاي نوين ساماندهي و راهبري خدمات مرتبط به پرداخت الکترونیک كشور بر اساس سیاست های ابلاغی و ايجاد بستر نظارتي مناسب بر اعمال استانداردها و ضوابط و قوانين تعيين شده در حوزه
  • سياست‌گذاري، هدايت و پي‌گيري آموزش، تحقیق و توسعه مورد نياز در بخش‌هاي مختلف پرداخت الکترونیک در سطوح عالي و كاربردي در حوزه پرداخت با همكاري بخش‌هاي خصوصي و دستگاه‌هاي دولتي و نظارت بر حسن انجام آن
 

گزارش اقتصادی شاپرک

در لیست زیر می توانید گزارش های اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک را دریافت نمایید:

 

ادامه مطلب

تعریف واژگان

ابزار پذیرش
عبارت است از سخت‌افزار و نرم‌افزاری که امکان تراکنش را برای دارنده کارت فراهم می‌سازد.
ابزار پذیرش به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • ابزار پذیرش فعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • ابزار پذیرش غیرفعال سیستمی: ابزار پذیرشی است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده باشد.

انواع ابزارهای پذیرش
انواع ابزارهای موجود در شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت شامل دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، ابزار پرداخت اینترنتی، ابزار پرداخت موبایلی، و کیوسک پرداخت است.

کارتخوان فروشگاهی
ابزاری است سیار و یا غیر سیار که با پذيرش کارت بانکي مي تواند امکاني را فراهم کند تا وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب پذیرنده منتقل شود.
برای کارتخوان‌های فروشگاهی ویژگی های زیر را می توان در نظر گرفت:

کارتخوان پر تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه 60 یا بیش از 60 تراکنش داشته باشد و یا مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه حداقل 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان کم تراکنش: کارتخوانی است که در یک بازه زمانی یک ماهه، یک یا بیش از 1 و کمتر از 60 تراکنش داشته باشد و مجموع مبالغ تراکنش های آن در یک ماه کمتر از 20 میلیون ریال باشد.
کارتخوان دارای تراکنش: کارتخوانی است که در بازه ی زمانی یک ماه حداقل یک تراکنش داشته باشد.
کارتخوان فاقد تراکنش: کارتخوانی است که در طول یک ماه، هیچ گونه تراکنشی از آن به سوئیچ شاپرک ارسال نشده باشد.

درگاه پرداخت اینترنتی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق اينترنت، فراهم مي نمايد.
درگاه پرداخت موبایلی
درگاهی است که امكان انجام هرگونه عمليات پرداخت را بدون حضور کارت و از طريق تلفن همراه، فراهم مي آورد.
کیوسک پرداخت
ابزاری است که امکان دریافت خدمات موجود در صنعت پرداخت الکترونیک را بدون نیاز به نظارت پذیرنده و یا نماینده وی فراهم می‌آورد.

پذیرنده
شخص حقیقی یا حقوقی است که با پذیرش ابزار پرداخت و با استفاده از ابزار پذیرش نسبت به دریافت وجوه ناشی از فروش کالا و یا خدمات، اقدام می‌نماید.
پذیرنده به دو دسته ی فعال سیستمی و غیرفعال سیستمی تقسیم می شود:

  • پذیرنده فعال سیستمی: پذیرنده‌ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • پذیرنده غیرفعال سیستمی: پذیرنده ای است که وضعیت آن در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.

همچنین می‌توان پذیرنده را از لحاظ تعداد فروشگاه‌های زیر مجموعه‌ آن، به سه دسته تقسیم کرد:

  • پذیرنده کلاس یک: پذیرنده‌ای است که تنها یک فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس دو: پذیرنده‌ای است که بیش از یک و کمتر از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.
  • پذیرنده کلاس سه: پذیرنده‌ای است که ده یا بیش از ده فروشگاه در زیرمجموعه خود داشته باشد.


فروشگاه
مکان فیزیکی یا مجازی که در آن، یک کسب و کار دارای کد صنف و کد تکمیلی صنف از مجموع اصناف معرفی شده در الزامات شاپرک فعالیت نماید.
فروشگاه به دو دسته ی فعال و غیرفعال سیستمی تقسیم می شوند:

  • فروشگاه فعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک فعال تعریف شده است.
  • فروشگاه غیرفعال سیستمی: فروشگاهی است که وضعیت آن فروشگاه در سوئیچ شاپرک غیرفعال تعریف شده است.


قرارداد پذیرندگی
قراردادی که میان پذیرنده و شرکت‌ ارائه دهنده خدمات پرداخت، درخصوص پذیرش کارت‌های بانکی از طریق ابزارهای پذیرش مورد تایید بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک، منعقد می‌گردد.

مدل داده پذیرندگان شاپرک
ارتباط موجودیت‌های مستقل در مدل داده پذیرندگان شاپرک به شرح شکل زیر می باشد.

شماره شبا
شناسه حساب بانکی ایران، شماره‌ای‌ 26 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در نظام بانکی مشخص می‌کند.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت
شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، شبکه‌ای است که به منظور ساماندهی نظام پرداخت الکترونیک کشور ایجاد شده و کلیه تراکنش‌های حاصل از « ابزار پذیرش» توسط این شبکه نظارت و کنترل می‌شود و به طور کلی نظارت بر عملکرد فنی و اجرایی و انجام عملیات تسویه را بر عهده دارد.

شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت
شخصیت حقوقی است که در جمهوری اسلامی ایران در قالب شرکت سهامی به ثبت رسیده و بر اساس مجوزی که از بانک مرکزی ج.ا.ا. و شاپرک دریافت می‌نماید و بر طبق مقررات ناظر بر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، و الزامات و دستورالعمل‌های ابلاغی شاپرک فعالیت می‌نماید.

بانک صادرکننده
بانکی است که کارت بانکی را طبق مقررات و ضوابط بانک مرکزی برای مشتریان خود صادر می‌نماید.

بانک پذیرنده
بانکی است که حساب پذیرنده، به منظور واریز وجوه مربوط به داد و ستدهای کارت‌های بانکی، نزد آن مفتوح است.

دارنده کارت
شخصی که به منظور دریافت خدمات پرداخت الکترونیک از طریق کارت بانکی متصل به حساب بانکی، تقاضای ارسال تراکنش به وسیله‌ ابزارهای پذیرش را دارد.

ابزار پرداخت
به هر گونه وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که دارنده آن می‌تواند نسبت به پرداخت هزینه کالا و خدمات از طریق آن اقدام نماید.

انواع خدمات
خدمات موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت شامل خرید کالا و خدمات، پرداخت‌های شناسه‌دار و مانده‌گیری است.

خرید کالا و خدمات
خدمتی است که دارنده کارت هزینه کالا و خدمات دریافتی را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
 
پرداخت شناسه‌دار
پرداخت‌های شناسه‌دار شامل پرداخت قبض، پرداخت قسط و شارژ تلفن همراه می‌باشند به شرح زیر می باشند:

پرداخت قبض
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض، هزینه قبوض خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
پرداخت قسط
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن، اقساط مربوط به تسهیلات دریافتی خود را از طریق ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، می‌پردازد.
شارژ تلفن همراه
خدمتی است که دارنده کارت با استفاده از آن اقدام به خرید شارژ تلفن همراه از طریق شبکه پرداخت می‌نماید. این خدمت می‌تواند به دو صورت خرید و شارژ هم‌زمان و خرید و شارژ غیر هم‌زمان انجام شود.


مانده گیری
خدمتی است که از طریق آن دارنده کارت به وسیله یکی از ابزارهای پذیرش موجود در شبکه الکترونیکی پرداخت، از میزان موجودی حساب متصل به ابزار پرداخت خود اطلاع حاصل می‌کند.

وضعیت تراکنش ها

تراکنش موفق کاربری
تراکنشی است که از دید کاربر نهایی موفق بوده است (این تراکنش ها با کد پاسخ صفر در سامانه مشخص می شوند).
خطای صادرکنندگی و شتاب
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، بانک صادرکننده ی کارت یا سامانه ی شتاب باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای صادرکنندگی و شتاب رخ داده است.
خطای پذیرندگی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، سوئیچ شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای پذیرندگی رخ داده است.
خطای شاپرکی
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا شرکت شاپرک ‌باشد و تراکنش از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق باشد، خطای شاپرکی رخ داده است.
خطای کاربری
چنانچه در تراکنشی علت بروز خطا، اشتباهات کاربری (دارنده کارت) باشد و تراکنش از دید کاربر نهایی ناموفق و از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق باشد، خطای کاربری رخ داده است.
خطای کسب و کار
خطایی که به دلیل فرایندهای تعریف شده در راهبری سیستم و بدون دخالت ذینفعان مختلف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت پدید می‌آید و عملا هیچ یک از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت، شاپرک، بانک‌های صادرکننده و پذیرنده در وقوع آن نقش ندارند، خطای کسب و کار نامیده می‌شود.
تراکنش موفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) موفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای کاربری و تراکنش های موفق کاربری هستند. خطاهای کاربری، تراکنش موفق سیستمی محسوب می شوند چرا که نمایش دهنده ی نقصی در شبکه نیستند و به علت اشتباه کاربران یا انجام عملیات روزانه ی سیستم رخ داده اند.
تراکنش ناموفق سیستمی
تراکنشی است که از دید شبکه ی الکترونیکی پرداخت کارت(شاپرک) ناموفق بوده است. این تراکنش ها شامل خطاهای صادرکنندگی و شتاب، خطاهای شاپرکی و خطاهای پذیرندگی می باشند.
تراکنش موفق سیستمی شاپرکی
تراکنشی است که از دید سوئیچ شاپرک موفق است و کل تراکنش‌های شبکه پرداخت بجز تراکنش‌های خطای شاپرکی را شامل می‌شود.

 
انواع تراکنش

تراکنش دارنده کارت
به تراکنش های ارسالی از طرف دارنده ی کارت گفته می شود که با شناسه ی 200 و 100 وارد شبکه ی پرداخت (شاپرک) می‌شوند. در این تراکنش ها با شناسه ی 200 عملیات برداشت از کارت انجام می شود ولی با شناسه ی 100 عملیات مالی انجام نشده و تنها خدمت مانده گیری ارائه می شود.
تراکنش تأییدیه انجام تراکنش
به تراکنش هایی گفته می شود که توسط شرکت ارائه دهنده ی خدمات پرداخت ارسال می شود. هدف از این تراکنش ها تاییدیه انجام تراکنش و درخواست برای واریز مبلغ برداشتی از کارت به حساب پذیرنده است. مطابق این درخواست ها عملیات واریز به حساب پذیرنده در سیکل های زمانی مشخص انجام می گیرد. شناسه ی این تراکنش ها 220 است. شرکت-های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت، معادل یک cut-off یا تغییر روز مالی (حداکثر 48 ساعت) فرصت دارند این تراکنش را به ازای هر تراکنش دارنده ی کارت ارسال کنند.
تراکنش اصلاحیه
اگر تراکنش دارنده ی کارت دچار خطا شود ولی برداشت از کارت انجام شده باشد، یک تراکنش اصلاحیه در شبکه تولید می‌شود تا متعاقب آن، مبلغ برداشت شده به دارنده ی کارت بازگردد. شناسه ی این تراکنش ها 420 است.
تراکنش معوق
تراکنش دارنده ی کارت که موفق کاربری بوده است و به ازای آن تراکنش درخواست واریز تا 48 ساعت به سوییچ شاپرک ارسال نشده است را تراکنش معوق می گویند (معادل تراکنش موفق کاربری با شناسه ی 200 که تراکنش 220 آن در مدت مجاز ارسال نشده است).
تراکنش مالی
تراکنشی است که نوع خدمت آن خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و یا خرید شارژ می باشد. در این تراکنش ها پول از دارنده ی کارت کسر می شود و عملیات مالی انجام می پذیرد.

ادامه مطلب

صبای دانش

شرکت شاپرک و شركت ملي انفورماتيك به همراه شركتهاي تابعه گروه ملي انفورماتيك به عنوان بزرگترين گروه فعال در حوزه انفورماتيك بانكي كشور كه طي بيش از 20 سال فعاليت در عرصه بانكي موفقيت هاي زيادي را كسب نموده اند به صورت منسجم در قالب طرح صباي دانش(طرح ارتباط صنعت بانكي با دانشگاه‌ها ) درصدد افزايش همكاري خود با خيل عظيم نيروي علمي و دانشگاهي كشور بوده و با اين اعتقاد كه تكيه بر توان علمي مراكز دانشگاهي و شركتهاي دانش بنيان يكي از راههاي تقويت كشور خواهد بود،

از مدت‌ها قبل همكاري مشتركي را با دانشگاه‌ها آغاز نموده است. اينك براي تسهيل اين ارتباط و نيز آماده كردن زمينه ارتباطي كليه كساني كه قادر به همراهي ما در اين مسير مبارك و ميمون هستند پرتال اينترنتي صباي دانش را اجرايي نموده است.

بطور كلي هدف از طراحي و پياده‌سازي سامانه صباي دانش، ايجاد يك پورتال و يا پايگاه اينترنتي ويژه سازمان اجرايي طرح صباي دانش است. اين پورتال به منظور تعامل مستقيم با جامعه مخاطبين خود مي باشد. در پايگاه اطلاعاتي اين پورتال كليه نيازمندي‌هاي گروه ملي انفورماتيك وارد شده و در دسترس مخاطبان قرار مي گيرد. دسترسي به اين پورتال از طريق وب‌گاه هاي دانشگاه ها، مراكز علمي- پژوهشي، شركت هاي دانش بنيان براي دانشجويان، دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران فراهم است. كليه علاقمندان به انجام نيازمندي‌ها (كه بخشي از آنها مجريان آينده پروژه ها خواهند بود) در ابعادي گسترده و در يك تعامل نزديك و دوطرفه علاقمندي و توان خود را اعلام مي نمايند. همچنين در بخشي ديگر از اين پايگاه نيز دانشجويان، دانشگاهيان، محققان و پژوهشگران مي-توانند طرح ها، ايده ها و پروژه هاي پيشنهادي خود را با مشخصات تفصيلي وارد نمايند تا از اين طريق شركت ملي و شركت هاي زيرمجموعه در جريان آخرين تحولات و دستاوردهاي دانشگاهها و مراكز علمي- پژوهشي و شركت هاي دانش بنيان در حوزه بانكداري قرار گيرند. اين پورتال همچنين گذرگاهي جامع است كه كل شبكه بانكي و بانك هاي تجاري را نيز مورد پوشش قرار خواهد داد به نحوي كه از آن طريق كليه بانك هاي تجاري نيز قادر به طرح نيازها و شناسايي مجريان مناسب خواهند بود. لذا اين زيرساخت سه كاركرد عمده خواهد داشت:

معرفي نيازمندي هاي اجرايي بانك مركزي و گروه ملي به مخاطبين مرتبط و شناسايي پيشنهاددهندگان

شناسايي ايده ها، طرح ها، نوع آوري ها و ابداعات (خارج از حوزه نيازمندي هاي جاري) از طريق اطلاع-رساني مناسب به مخاطبين و دريافت مشخصات طرح هاي آنها

بوجود آوردن بستر تعاملي مشابه بين بانك هاي تجاري و دانشگا ها و شركت هاي تامين كننده خدمات جهت اعلام نيازمندي هاي بانك ها و شناسايي مجريان مناسب از آن طريق.

بديهي است به‌دليل موضوعاتي مانند محرمانگي اطلاعات و يا سياست هاي تكليفي، بخشي از نيازمندي ها و پروژه-ها از طريق اين پايگاه قابل انتشار عمومي نخواهند بود و لذا اين زيرساخت ابزار كمكي براي برقراري تعامل مستقيم، سريع و بهينه با دانشگاه‌ها و مراكز علمي- پژوهشي و شركت هاي دانش بنيان است.

www.sabayedanesh.ir

ادامه مطلب
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک می باشد.